Zrelaxuj sa

Povedali sme si, že stres je prirodzený a má svoj zmysel, pretože ťa chráni. Podá informáciu a ty zaujmeš správanie, tam jeho úloha viac menej končí.

Môže sa stať, že stresové správanie uniká tvojej kontrole a zažiješ „divokú jazdu“, pretože sa kormidla ujali tvoje emócie. Mnohé zautomatizované správanie nemá jednoznačné vysvetlenie a veľakrát nevieš, prečo robíš to či ono. Je to v poriadku.

Určité tendencie sa budujú počas celého života a to isté platí o náchylnosti stresovať (možno viac, ako je treba). Máme vybudované predstavy, ako by veci mali byť, fungovať či ísť a ak sa deje inak, jednoducho stresujeme.

 

Daj si pohov

Dýchanie. Činnosť, ktorej je tvoje telo verné nonstop bez toho, aby si ju mal/a pod kontrolou. Tak načo tie dychové cvičenia? Stres a stresové situácie nám dávajú jasnú odpoveď. Keďže sa tvoje telo počas stresu správa obranyschopne, nevynecháva z tejto akcie všetky dôležité zdroje užitočné k boju alebo úteku.

Zrýchlený tep a napnuté svaly zužitkujú viac kyslíka, preto je potrebná jeho zvýšená produkcia. Dýchaš rýchlejšie, ale zároveň aj plytkejšie, čo mozog vyhodnocuje ako dusenie. A na scéne je ďalší stresor, ktorý situácii ani tebe nijako neuľavuje. Neukontrolovaný scenár môže skončiť pri hyperventilácii alebo kolapse. Nič z toho sa nemusí diať, pokiaľ dokážeš včas zareagovať a jednoducho si dopriať pohov.

 

Rozdýchaj to

Dychové cvičenie je pre upokojenie tvojho tela pri akútnom strese prvou pomocou a okrem toho je užitočnou prevenciou. Netreba k tomu veľa a nie je to vôbec zložité. Pre túto jednoduchosť sa často podceňuje, čo je ale vzhľadom k jeho preventívnym benefitom na škodu.

Avšak, aj pri takej samozrejmej záležitosti, ako je dýchanie, si môžeš uškodiť, pokiaľ na to nejdeš správnym spôsobom, čo je bohužiaľ u mnohých nevedomým zlozvykom.

Práve preto je dobré siahnuť po nejakej overenej technike, jednu z nich nájdeš v Pohoďákovi a množstvo ďalších je dostupných na internete. Kľudne ich môžeš uplatniť aj v rámci relaxácie alebo meditácie, ak nie si ich fanúšikom, nekomplikuj si to výhovorkami a zaraď dychové cvičenie k jednej z tvojich denných rutín. 

 

Malý tip

Kým prídeš na chuť komplexným dychovým cvičeniam môžeš začať napríklad tým, že budeš sledovať svoj dych. Skoncentrovaná pozornosť na jednu vec vždy upokojuje, samozrejme pokiaľ zostaneš pri sledovaní a eliminuješ zbytočné premýšľanie či hodnotenie.

Tak poď do toho hneď teraz. Jeden nádych .... a výdych ....... a zasa nádych ... a raz tak dlhý výdych. Ak to chceš upgradenúť, odporúčam spojiť výdychy s vďačnosťou (prelinkovať článok o vďačnosti) a máš to za dnešok dva v jednom.

Upozornenie!

Tieto techniky môžu mať vážne vedľajšie účinky a to predovšetkým to, že do tvojho života vnesú viac pohody. Takže ich aplikuj kedykoľvek a kdekoľvek podľa svojej potreby.