Obrň sa

Nie sme jediní, ale každý sme iný 

Každý človek disponuje vlastnou výbavou, ktorá mu pomáha zvládať stresové situácie. Ide o spôsoby, ktoré sú špecifické a individuálne, čo platí pre tvojho kamoša alebo kamarátku, nemusí fungovať u teba a zase naopak.

Je to tak dobre, a preto je dobré spoznávať svoje vlastné kapacity bez porovnávania sa s ostatnými. Nakoľko sme spoločenské tvory, potrebujeme mať okolo seba ľudí, obzvlášť v čase, keď nám nie je najľahšie.

Možno sú to konkrétni ľudia, ktorých považuješ za svoj okruh podpory. Napríklad tvoj kamoš, s ktorým si rád zájdeš na pivo či futbal. Alebo kamoška, s ktorou si schopná utratiť hodiny času (a peňazí) v obľúbenej kaviarni. Mať takých ľudí je rozhodne na nezaplatenie.

 

Povedz si čo potrebuješ

Byť obklopený priateľmi a mať kvalitný zdroj podpory sú trochu rozdielne veci. Aby sme si rozumeli. Možno poznáš výroky typu „to si tak neber!“, „ale prosím ťa, sú aj horšie veci!“, „nezveličuj!“, „vzchop sa!“, „mať tvoje problémy...“, „čo ťa nezabije, to ťa posilní“ a pod.

V psychicky náročnejšom prežívaní to vie v nepohode pritvrdiť. Ako sme každý iný, určite sa nájdu takí, ktorým takáto stratégia vyhovuje a postačí, minimálne na uvedomenie si, o čo tu beží. No ak okolie bagatelizuje tvoje prežívanie, je to na zváženie.

V Pohoďákovi máš priestor, aby si si napísal/a kto alebo čo je pre teba ozajstnou podporou, respektíve, čo by si od podpory očakával/a. Pomenovať si, čo vlastne potrebuješ, je prvoradým krokom prvej pomoci pre tvoju psychiku v náročnej chvíli. 

 

Prosiť o pomoc nie je tabu

Podpora nemusí byť len emočná, ako napríklad jedno veľké objatie od blízkej osoby, či potľapkanie po pleci. Ak sa v niečom boríš dlhodobo a značne to znekvalitňuje tvoj život je úplne prirodzené poobzerať sa po možnostiach odbornej pomoci.

Je to podobné ako so zlomenou nohou, ktorá nielen bolí, ale aj obmedzuje v pohybe a fungovaní. Určite by si sa nečudoval človeku, ktorý navštívi lekára a dá na jeho rady a liečbu. Psychiku nevidno, ale vie tak isto (a niekedy aj viacej) trápiť a obmedzovať tvoje fungovanie.

Našťastie existujú odborníci, ktorí sú tu práve pre ňu, pre teba. Jednoducho na nič nemusíš byť sám/sama. Niekedy na kvalitného odborníka nenatrafíš na prvýkrát, je prirodzené nesadnúť si s každým, nech ťa to neodradí od hľadania ďalších možností. Odhodlať sa poprosiť o pomoc môže byť samo o sebe stresujúcim, no v tomto prípade je prekonanie strachu tým najkľúčovejším.

Snaha eliminovať stres môže často viesť k vyhýbaniu sa stresovým situáciám alebo ku kompenzácii nepríjemných pocitov, niektorou z naučených stratégii. Ak patrí k tým zdravým, tak do nej investuj, ak si sa našiel/la v nezdravom zaháňaní stresu, zváž následky. Potom si skús vybrať po čom užitočnejšom siahneš nabudúce, v prospech seba a svojej dlhodobo udržateľnej pohode.

Čítaj ďalej: Obrň sa vďačnosťou (doplniť prelinkovanie)