Preskočiť na obsah

Košík

Tvoj košík je prázdny

Článok: 50 prednášok, ktoré by si mal pozrieť každý

50 prednášok, ktoré by si mal pozrieť každý

50 prednášok, ktoré by si mal pozrieť každý

Ak začnete objavovať nekonečne rozmanité témy prednášok TED, nájdete komunikačnú bombu. Slovo pedagóg na seba v rámci týchto rozhovorov naviac berie mnoho rôznych podôb. Práve z tohto dôvodu môže z týchto prednášok čerpať akýkoľvek pedagóg. Každý z rečníkov odkrýva svoju vášeň pre uhol pohľadu na svet alebo predmet štúdia s entuziazmom učiteľa, ktorý učí ešte len prvý rok. 

Používanie TED talkov k odovzdaniu dôležitej správy alebo zapáleniu iskry tvorivosti môže byť vo výučbe omnoho účinnejšie než samotné učebné plány či iné zaujaté predstavy o tom, čo je potrebné povedať. Prednášky TED ďalej nabádajú pedagógov všade po svete k tomu, aby mysleli inak a to isté podporovali u svojich študentov. Nasledujúce TED talky sú tým najlepším výberom pre každého vzdelávateľa, keďže nútia k smiechu, zahrejú pri srdci, ničia prekážky a človeka vždy inšpirujú k tomu, aby kopol trochu hlbšie a zatlačil trochu silnejšie. 

1. 100 000 lektorov 

Jeden študent tento kurz Stanfordskej univerzity o umelej inteligencii popísal takto: “Je to ako sedieť v bare so skutočne múdrym kamarátom, ktorý vám vysvetľuje niečo, čo nechápete, ale čoskoro pochopíte.” A Peter Norvig zase takto: trieda so sto tisíc študentmi presne ukazuje, čo je potrebné k vytvoreniu najlepšieho online vzdelávania vo všetkých aspektoch; ako by malo fungovať a ako by sa človek, ktorý týmto spôsobom študuje, mal cítiť. 

2. Školný mrak 

Sugata Mitra vyhral cenu TED 2013 za nasledujúci nápad: “Postavme školu v cloude”. Po umiestnení počítačov do múrov chudobných oblastí Indie dokázal, že deti a ľudia všeobecne sú schopné učiť sa ako bez učebných osnov, tak dokonca aj bez učiteľa. Ak sú poskytnuté správne nástroje, vytvoria skupinky a začnú sa učiť spoločne a vzájomne. Jediný vyučovací mechanizmus, ktorý je potrebný, je len povzbudenie a pozitívne nakopnutie. 

3. Autistickí bratia 

Ďalšie video, ktoré pedagógovia musia nutne vidieť, je prednáška Faith Jegede: Čo som sa naučila od svojich autistických bratov. Každého, kto vidí vzdelávanie ako jednosmernú ulicu, osvieti. Faith Jegede zdieľa svoje poznatky o kráse ukrytej za autistickou mysľou a nabáda nás, aby sme zmenili svoj uhol pohľadu na to, čo je “normálne”. 

4. Spätná väzba pre učiteľa 

V tejto prednáške TEDu: Bill Gates: Učitelia potrebujú skutočnú spätnú väzbu, hovorí Gates o nutnosti dávať učiteľom cennú spätnú väzbu k tomu, aby sa mohli zlepšovať, posilňovať svoje schopnosti a stať sa lepšími. Prenáša učebné pole do sféry technológií a kamier, používajúc videá k odovzdaniu a podpore lepšej a účinnejšej výuky. 

4355090668_6feb57bdee
Photo Credit: Paolo! via Compfight cc


5. Prinesme do učenia revolúciu! 

Sir Ken Robinson v tomto uštipačnom a veselom pokračovaní legendárnej prednášky z rokou 2006 ukazuje dôvod pre radikálny posun od štandardizovaných škôl k personalizovanému učeniu. Znamená to vytvorenie podmienok, v ktorých by mohol prirodzený talent detí prekvitať. 

6. Výuka designu vedúcich k zmene 

Designérka Emily Pillotonová sa presťahovala do vidieckej oblasti Berie County v Severnej Karolíne, aby sa zapojila do odvážneho pokusu o premenu komunity pomocou designu. V tomto videu hovorí o výuke kurzu navrhovania designu s názvom Studio H, ktorý poprvé podnecuje myseľ a telo stredoškolákov a za druhé prináša elegantný design a nové príležitosti do najchudobnejšieho kraja štátov. 

7. Čo sa učíme z online vzdelávania 

Daphne Koller láka špičkové univerzity na to, aby zverejňovali svoje najzaujímavejšie kurzy online a zdarma. Nielen ako službu spoločnosti, ale ako výskum toho, akým spôsobom sa ľudia učia. Spolupráca s Courserou (ktorú spoluzakladal Andrew Ng), vedie každé stlačenie klávesy, kvíz, peer-to-peer diskusie a samostatne vyhodnotenú úlohu k vytvoreniu bezprecedentného bazénu údajov o tom, ako prebieha proces získavania vedomostí. Na video sa pozrite tu

8. Čo robia učitelia 

Už ste niekedy počuli vetu “Kto nevie, učí?” Slamový básnik Taylor Mali v Bowery Poetry Clube prosí, aby sa to zmenilo a prináša pôsobivú trojminútovú odpoveď v mene pedagógov po celom svete. 

9. Ako sa učiť? Z chýb

Diana Laufenberg, učiteľka histórie posledných ročníkov na strednej škole vo Philadelphii, zdieľa tri prekvapujúce veci, ktoré sa naučila o učení - vrátane kľúčového pohľadu do učenia s chybami. 

10. Zmena vzdelávacích paradigiem 

V tejto prednáške z RSA Animate, rozpráva Sir Ken Robinson súvislosť medzi tromi znepokojujúcimi trendami: rastúcou mierou predčasného opustenia školy, zmenšujúcim sa záujmom škôl v oblasti umenia a ADHD. Dôležitá a správne načasovaná reč určená rodičom a učiteľom. 

11. Nejedzte ten marshmallow! 

Joachim de Posada v tejto krátkej prednáške z TED-u zdieľa medzníkový experiment o oddialení potešenia a o tom, ako tým môžeme predpovedať budúci úspech. Súčasťou je jedno video na nezaplatenie o deťoch, ktoré sa zo všetkých síl snažia marshmallow nezjesť. 

12. Zahada motivácie 

Kariérny analytik Dan Pink skúma kúsky puzzle, ktoré tvoria motiváciu. Začína tým, čo pozná každý sociálny vedec, no nie manažér. Totiž že tradičné odmeňovanie nie je vždy tak efektívne, ako si myslíme. Počúvajte príbehy vrhajúce svetlo na problematiku a možno tým nájdete cestu vpred. 

13. Učme deti skutočnú matematiku bez pomoci počítačov 

Mnoho z najnapínavejších výtvorov ľudstva, raketami počnúc, akciovými trhmi končiac, je poháňaných matematikou. Tak prečo o ňu deti strácajú záujem? Conrad Wolfram hovorí, že tá časť matematiky, ktorú učíme, ručné počty, nie je nudná, ale v skutočnej matematike a skutočnom svete je dokonca väčšinou nepodstatná. V tejto prednáške predstavuje svoju radikálnu myšlienku učiť deti matematiku pomocou programovania. 

14. Učme umenie a vedy spoločne 

Mae Jemisonová je astronautka, lekárka, zberateľka umenia a tanečnica. Rozpráva príbehy zo svojho vlastného vzdelávania a z doby strávenej vo vesmíre, a nalieha na pedagógov, aby učili oboje spoločne - ako umenie, tak vedy; ako intuícii, tak logiku, aby pomohli vytvoriť odvážnych mysliteľov. 

15. Vzdelávacie inovácie v slumoch 

Charles Leadbeater hľadal radikálne nové formy vzdelávania a našiel ich v slumoch Rio a Kibera. Na týchto miestach niektoré z najchudobnejších detí nachádzajú prevratné nové spôsoby, ako sa učiť. A tento nový neformálny rušivý druh školy, hovorí, je to, čím sa musia stať všetky školy. 

16. Učme štatistiku skôr ako algebru! 

Vždy sa niekto učiteľa matematiky spýta: “Budem môcť algebru využiť v reálnom živote?” A pre väčšinu z nás, hovorí Arthus Benjamin, znie odpoveď nie. Ponúka preto odvážny návrh, vďaka ktorému by sa matematické vzdelanie v digitálnom veku stalo podstatným. 

17. Komári, malária a vzdelávanie 

Bill Gates dúfa, že k riešeniu niektorých z najväčších svetových problémov pomôže nový druh filantropie. Vo vášnivej a, áno, vtipnej osemnásťminútovej reči nás žiada, aby sme sa zamysleli nad dvomi veľkými otázkami, a ako by sme na ne mohli odpovedať. 

 

5512308575_8fda32e44c
Photo Credit: jurvetson via Compfight cc


18. Využime video k obnoveniu vzdelávania 

Salman Khan hovorí o tom, ako a prečo vytvoril pozoruhodnú Khanovu akadémiu - starostlivo štruktúrovaný rad výukových videí, ktoré ponúkajú výučbu kompletne pokrývajúcu osnovy matematiky a teraz aj ďalších predmetov. Ukazuje silu interaktívnych cvičení a žiada učiteľov, aby zvážili obrat školských scenárov. Radí im, aby študentom dávali za úlohu pozerať sa na prednášky doma a “domáce úlohy” aby riešili v triede s učiteľom, ktorý im bude po ruke, ak budú potrebovať pomoc. 

19. Ako vzdelávať lídrov? Pomôžu školy slobodného umenia 

Awuah sa potom, čo opustil prácu pre Microsoft vo Washingtone, vrátil do svojho domova v Ghane a pomohol tam otvoriť vysokú školu slobodného umenia. Tento uhladený rečník zdieľa svoje skúsenosti z Afriky a používa ich k zdôrazneniu dôležitosti začlenenia slobodného umenia do vzdelávania za účelom vychovávania skutočných lídrov. 

20. Revolúcia vo vzdelávaní pomocou otvorených zdrojov (open source) 

Richard Baraniuk, profesor na Rice University v Houstone v Texase sa zakladateľ Connexions (opensource systém vzdelávania), hovorí o výhodách otvorených zdrojov pre pedagógov. Baraniuk konkrétne hovorí o nevýhodách učebníc a o tom, že by používanie online opensourcových informácií poskytlo aktuálnejší a relevantnejší materiál. Študenti, ktorí majú záujem o získanie online bakalárskeho titulu v oblasti vzdelávania, by sa mohli o tento zdroj zvlášť zaujímať. 

21. Sputnik Mania 

Filmár David Hoffman zdieľa časť svojho filmu Sputnik Mania. Prostredníctvom tohto dokumentu Hoffman vysvetľuje, ako udalosti vo filme prispeli k objavovaniu vesmíru, pretekom v zbrojení a vzápätí k založeniu inšpiratívneho hnutia matematického a prírodovedného vzdelávania naprieč Spojenými štátmi. 

22. Hľadanie ďalšieho Einsteina v Afrike 

Fyzik Neil Turok pri prijímaní svojej ceny TED zdieľa svoje prianie poskytnúť príležitosti budúcnosti Afriky prostredníctvom prebudenia a rozvíjania tvorivosti mladých ľudí, ktorí tam žijú. Turok používa svoje znalosti matematiky a prírodných vied k tomu, aby pochopil, prečo a ako bola Afrika ponechaná na pospas a ako to môžeme zmeniť. 

23. Čo mi robí starosti, z čoho som nadšený 

Bill Joy rozpráva o tom, čo bude ďalej. Pri pohľade do budúcna spoluzakladateľ spoločnosti Sun Microsystems popisuje, ako spoločnosť a jednotlivci reagovali na rôzne situácie v minulosti. Ďalej potom skúma cestu, ktorou sa môžeme vydať s cieľom zaistiť pozitívny rast v oblastiach zdravotnej starostlivosti, vzdelávania a technológií. 

24. Podobenstvo o Keni 

Tento člen parlamentu v Keni hovorí o vzdelávaní - a to ako o svojom vlastnom, tak o významu vzdelávania pre deti v Afrike. Má víziu, ako by toto vzdelávania bolo možné uskutočniť, a s vášňou ju zdieľa. 

25. Hračky-kachličky, ktoré k sebe navzájom hovoria 

Študent postgraduálneho štúdia na MIT David Merrill predstavuje Siftables - počítačové kachličky veľkosti sušienky, ktoré vo svojich rukách môžete hromadiť a náhodne miešať. Za pomoci týchto hračiek budúcnosti sa budete môcť učiť matematiku, prehrávať hudbu alebo rozprávať s priateľmi. Môže ísť o ďalšiu vec z poľa vzdelávania, na ktorej je možné si siahnuť? 

26. Hudobná revolúcia El Sistema 

José Abreu o deťoch transformovaných hudbou. Zakladateľ venezuelského orchestru mladých El Sistema, hovorí o svojom prianí šíriť hudbu po celej Venezuele a po celom svete ako o nástroji sociálnej zmeny a spoločenského posilnenia. Abreu prednáša o svojej vízii budúcnosti sveta v španielštine (s anglickými titulkami) s ohromnou vášňou. 

27. Najlepší orchester mladých El Sistemy 

Gustavo Dudamel vedie v El Sisteme najlepší orchester mladých. Pozrite sa, ako v tomto videu Dudamel a jeho študenti predvádzajú Šostakovičovú Symfóniu č. 10, druhú vetu a Tanec č. 2 Artura Marqueza. Sila tohto predstavenia je dôkazom, prečo El Sistema funguje. 

28. Bola raz jedna škola 

Eggers bol odmalička obklopený kultúrou pedagógov, a vyrástol preto s vedomím významu vzdelania. Hovorí o svojom doučovacom centre Valencie 826 - ako ostatným pomohlo a iných podnietilo, aby sa do vzdelávania taktiež zapojili. Sila tohto doučovacieho centra je inšpiráciou pre tých, ktorým na vzdelávaní záleží. 

29. Príbehy tvorivosti a hry 

Tim Brown skúma vzťah medzi tvorivým myslením a hrou a ako možno tento vzťah pestovať. Predvádzaním určitých aktivít objasňuje svoje myšlienky. Sú užitočné rovnako tak pre všetkých, ktorí pracujú s deťmi, ako aj pre tých, ktorí tvorivosť chcú pestovať u dospelých. 

30. Vyhrabávať dinosaurov 

Na vedcov, ktorí hľadajú stopy geniality evolúcie, čakajú podivné krajiny, horúčava a (niekedy) rozzúrení krokodíli. Paleontológ Paul Sereno hovorí o svojich prekvapujúcich stretnutiach s prehistóriou - a o novom spôsobe, ako pomôcť študentom zapojiť sa do dobrodružstva. 

31. Čo si myslíme, že vieme 

Jonathan Drori, odborník na kultúru a vzdelávacie médiá, poslucháčom ponúka štyri otázky. Slúži ako počiatočný bod k preskúmaniu, akým spôsobom sa nám dostávajú myšlienky do hlavy a ako ich s tými, čo už tam sú, ťažko otriasť. Drori tiež upozorňuje na rôzne “nekalé praktiky”, ktoré slúžia k posilneniu chybných myšlienok, a ukazuje lepšie spôsoby, ako študentom pomôcť učiť sa správne. 

32. Silná myšlienka o myšlienkach 

Alan Kay zdieľa silnú myšlienku o myšlienkach. Kay hovorí o postupoch pre vzdelávania detí za použitia počítačov na objasnenie skúseností. Pozerá sa pritom na jednoduchosť a zložitosť, na tradičné výukové režimy, ktoré sú založené na komplexných ideách formulovaných dospelými, a hľadá metódy výuky študentov, ktoré by mohli byť jednoduchšie a intuitívnejšie. 

33. Hra je viac ako len zábava 

Stuart Brown hovorí, že hra je viac ako zábava. Popisuje, prečo je hranie dôležité a ako prispieva k šťastným a zdravým dospelým, teda nielen deťom. Brown na príkladoch z prírody ukazuje, že hra je neoddeliteľnou súčasťou života a má schopnosť meniť chovanie. 

34. Jeden notebook na dieťa 

Zakladateľ MIT Media Lab v Massachusetts opisuje svoj program nazývaný “Jeden notebook na dieťa”. Tento projekt má za cieľ podporiť vzdelanie výrobou pedálovo poháňaných notebookov v hodnote 100 dolárov a rozdávať ich deťom v rozvojových krajinách po celom svete. Vychádzajúc z predpokladu, že deti sú najdôležitejším prírodným zdrojom každého štátu, Negropontov projekt chce poskytnúť študentom príležitosti k vytváraniu ich vlastnej budúcnosti a taktiež budúcnosti ich krajín. 

35. Voľne prístupná knižnica 

Brewster Kahle buduje skutočne obrovskú digitálnu knižnicu - každej knihy, ktorá bola kedy uverejnená, každého filmu, ktorý bol vydaný, všetkých vrstiev webovej histórie… Všetko zdarma pre verejnosť - teda pokiaľ sa k tomu ako prvý nedostane niekto ďalší. Video sledujte tu

36. Inštitúcia vs. spolupráca 

V tejto prezieravej prednáške z roku 2005 Clay Shirky ukazuje, ako uzavreté skupiny a spoločnosti ustupujú voľnejším sieťam, v ktorých drobní prispievatelia zastávajú veľké roly a pohyblivá spolupráca nahrádza strnulosť plánovania. Jeho nápad môže byť rovnako tak použitý pre vzdelávanie. 

37. Volanie po znovuobjavení vzdelávania Slobodných umení (Liberal Arts) 

Liz Coleman je predsedkyňou vzdelávania a školskej reformy v Benningtone. Je obhajkyňou vzdelávacích reforiem. V tomto prejave hovorí, že interakcia medzi oboma organizáciami v oblasti vzdelávania by mala byť videná ako nepriateľský faktor modernej doby, ktorá obmedzuje študijné odbory na nepohyblivé, úzko špecializované miesta. Zdôrazňuje fakt, že pre riešenie veľkých problémov je potrebná rozmanitosť. 

38. Ako sú deti vďaka hrám múdrejšie 

Gabe Zichermann vysvetľuje, prečo sú deti vďaka hrám múdre. Jeho reč úplne odmieta myšlienku, že by hry a hracie zariadenia boli pre deti úplnou stratou času. Hovorí, že hry sú najviac inovatívne, tvorivé a intelektuálne nástroje, ktoré môžu priniesť zlepšenie takmer v každom aspekte kognitívnych schopností. 

39. Premena odpadkov na hračky ako učebný nástroj 

Arvind Gupta na konferencii INK zdieľa jednoduché a pritom úžasné plány, ako premeniť odpadky v skutočne zábavné a dobre navrhnuté hračky. Deti si ich tvoria sami, a tým sa učia základným princípom vedy a dizajnu. 

40. Dievča, ktorá chcelo chodiť do školy 

Kakenya Ntaiya sa dohodla so svojím otcom: pokiaľ ju nechá ísť na strednú školu, podstúpi tradičný rituál ženskej obriezky Maasai. Ntaiya rozpráva príbeh o svojom odvážnom pokračovaní na vysokej škole a prácu s vidieckymi staršími za účelom postavenia školy pre dievčatá miestnej komunity. Je to vzdelávacia cesta jednej jedinej slečny, ktorá zmenila osud ďalších 125 mladých žien. 

41. Učiť vždy len jedno dieťa 

Vzdelávanie chudobných je viac než len hra s číslami, hovorí Shukla Bose. Hovorí príbeh o svojej priekopníckej nadácii Parikrma Humanity, ktorá prináša nádej do indických slumov. Pozerá sa na skľúčujúce štatistiky minulosti a zameriava sa na starostlivosť o každé dieťa jednotlivo. 

42. Ako uniknúť Údoliu smrti vo vzdelaní 

Sir Ken Robinson naznačuje tri zásadné princípy pre rozkvet ľudskej mysle - a ako je súčasná kultúra vzdelania proti nim. V zábavnej a vzrušujúcej prednáške nám hovorí, ako sa dostať von zo vzdelávacieho “údolia smrti”, ktorému aktuálne čelíme, a o tom, ako sa starať o naše najmladšie generácie, aby cítili atmosféru presýtenú možnosťami. 

43. Ako školy zabíjajú tvorivosť 

Sir Ken Robinson zábavným a hlboko dojemným spôsobom ukazuje, ako vytvoriť vzdelávací systém, ktorý podporuje (skôr ako podkopáva) tvorivosť. Pozrite sa na toto klasické video tu. 

44. Lekcia života v škole Tinkering 

Gever Tulley používa pútavé fotografie a zábery, aby dokázal cenné skúsenosti detí, ktoré sa vzdelávajú v jeho škole Tinkering. Pokiaľ mladej fantázii poskytnete nástroj, materiál a návod, začne voľne lietať a prichádzať s kreatívnymi riešeniami problémov prostredníctvom stavania jedinečných lodí, mostov a dokonca horských dráh! 

45. Hodiny matematiky potrebujú premenu 

Dnešné osnovy matematiky učia študentov očakávať vopred vytvorené príklady a vynikať v nich. Tým detí okrádajú o zručnosť dôležitejšiu než je riešenie problémov: ich formulovanie. Dan Meyer predstavuje v triede vyskúšané matematické cvičenia, ktoré študentov vyzývajú k pozastaveniu a premýšľaniu. 

46. Deti, prevezmite zodpovednosť 

Kiran Bir Sethi ukazuje, ako ich priekopnícka škola Riverside v Indii učí deti najcennejšej lekcii života: “Ja môžem.” Sledujte, ako ich študenti berú lokálne záležitosti do vlastných rúk, vedú ostatných mladých ľudí, a dokonca vzdelávajú svojich vlastných rodičov. 

47. Hrajme, aby sme chlapcov znovu zapojili do učenia 

Hoci môže byť nevhodné len tak drzo zovšeobecňovať, vzdelávacia štatistika o chlapcoch vo veku 3-13 rokov poukazuje na jednu vec: ich zapojenie do školy nie je úplne tým pravým. Ich zmysel pre násilie, emocionálne odpojenie a hyperaktivitu ukazuje na tendenciu odpadávať od školy. Položky, ktoré mužské pohlavie všeobecne prijíma, z nich nerobí príliš skvelých študentov. Každopádne existuje nádej. Alison Carr-Chellman ukazuje, ako by ich hranie (gaming), jeden z najznámejších aspektov mužskej kultúry, mohlo pomôcť priviesť späť. 

48. Veďme deti k podnikaniu 

Čím to je, že všeobecne hľadáme lektora na doučovanie preto, aby dieťa naučil to, čo mu nejde? A prečo znie predstava stať sa podnikateľom tak pohoršujúco? Cameron Herold tvrdí, že trestanie detí týmito prístupmi musíme zastaviť pomocou podnikania. Je potrebné podporovať rozvoj detí. Hoci je hlavné posolstvo svojím zameraním špecifické, možno ho uchopiť všestranne. Poďme deti učiť to, v čom sú dobré, neučme ich, aby boli priemerné v niečom, čo im nejde. 

49. Tri pravidlá, ako zažiariť v učení 

Učiteľ chémie Ramsey Musallam potreboval jeden život ohrozujúci stav, aby sa prebudil z desiatich rokov “pseudoučenia”a pochopil skutočnú rolu vychovávateľa: cibriť zvedavosť. V zábavnom osobnom výklade Musallam uvádza tri pravidlá, ako zapáliť iskru predstavivosti a učenia sa a prebudiť v študentoch nadšenie pre objavovanie, ako svet funguje. 

50. Volanie po učení 

Neuveriteľne výstredný Clifford Stoll premýšľa nad tým, čo znamená byť priťahovaný k učeniu a pritom sa dotýka tém, ako je syntezátor alebo fľaše so žiadnym objemom. Tvrdí, že jediní ľudia, ktorí skutočne môžu predpovedať budúcnosť, sú učiteľky v materskej škole. Tie sú jediné, ktoré na ďalšiu generáciu najviac pôsobia. 

 

Článok je preložený z českého jazyka z http://www.mimoskolu.cz/50-prednasek-ktere-by-si-mel-prohlednout-kazdy-vzdelavatel-vydani-2014/

Čítaj ďalšie zápisky

Top 10 zručností, ktoré by mali byť (a obyčajne nie sú) vyučované v škole

Top 10 zručností, ktoré by mali byť (a obyčajne nie sú) vyučované v škole

Aj keď sa toho v škole dozvedáme mnoho, niektoré z najdôležitejších zručností, ktoré potom potrebujeme ako dospelí, nie sú všeobecne a formálne vôbec vyučované. Tu sú niektoré témy a zručnosti, pri...

Zobraziť viac
Rada pre maturantov

Rada pre maturantov: začnite hneď

Navštívila som niekoľko maturitných večierkov a bavila som sa so študentmi a ich kamarátmi. Niektorí presne vedeli, čo chcú ďalej robiť, iní si neboli istí, ktorým smerom sa vydať. Keď som sa spýta...

Zobraziť viac